עו"ד דפנה זיס
דיני משפחה בארהב
עו"ד אורי גולדמן
הלבנת הון
עו"ד ג'ני חבשי
בית משפט לתעבורה
עו"ד דורון ויגלר
המכון הרפואי
עו"ד אלדד אמת
פינוי שוכר ומקרקעין
עו"ד דותן לינדנברג
רשלנות רפואית באבחון
עו"ד נעם קונפינו
נהיגה ללא רישיון או ביטוח
משרד עורכי דין בר-זהר דגני
עריכת צוואה | רישום צוואה

פתיחת עסק עצמאי: מהם השלבים ההכרחיים ואיך להימנע מטעויות?

מה חשוב לדעת כשמקימים עסק חדש, למי צריך לדווח, מתי צריך לפתוח תיק ברשויות המס וממה צריך להיזהר?

LawGuide, 12/02/2018
 

ההחלטה על הקמת עסק חדש, אשר פעמים רבות משמעותה היא גם לוותר על חיי הנוחות שבעבודה כשכיר - ללא צורך לדאוג לתשלומי הפנסיה, להשגת לקוחות חדשים, להגדלת מחזור ההכנסות החודשי והשנתי ולדיווח ולתשלומי מסים תקופתיים - היא לא החלטה קלה.


כשמקימים עסק חדש צריכים להתמודד עם אתגרים רבים אשר עלולים להשליך על המשך הפעילות, ולא לכולם יש את כל הידע הנדרש כדי לצלוח את שלב הקמת העסק ללא טעויות. עם זאת, ההחלטה על עצמאות, ההתמודדות עם האתגרים החדשים והעובדה שעובד עצמאי אינו חייב דין וחשבון לאף מעסיק אלא רק לעצמו, יכולים לעורר השראה, להתברר כמהנים ולטמון בתוכם יתרונות רבים, הן מבחינה אישית והן מבחינה כלכלית.


לפני שמתחילים בדרך חדשה ועצמאית, חשוב ללמוד ולהבין מהם השלבים הנחוצים, לפעול צעד אחר צעד לקראת המטרה ולדאוג מראש שלא לבצע טעויות. מה חייבים לדעת על ההליכים לפתיחת עסק חדש?


הצעד הראשון: מה מייחד את העסק החדש ולאיזה קהל לקוחות פונים?


נכון, כשמתחילים עסק חדש יש לפתוח תיק ברשויות המס באופן מיידי, ובמקרים מסוימים אף כדאי לפנות אל הבנק ולפתוח חשבון נפרד לעסק. אולם עוד לפני כן, הכרחי להגדיר מה יהיה העסק ומה יהיה אופיו, באיזה תחום הוא יפעל, האם יש מתחרים בשוק, ומה מייחד את העסק על פני התחרות.


כדאי להבין ולהגדיר מיהו קהל היעד ולמי מוכרים את המוצר או השירות, לחשוב על שיווק שמיועד לאותו קהל יעד ספציפי, להבין האם הפעילות תתבצע מהבית או שצריך לשכור משרד, סטודיו או פינת עבודה, וכן להתחיל ולהכין רשימה של החומרים והציוד שצריך לצורך הפעילות העסקית, כמו גם לחשב את ההוצאות הצפויות.


זה הזמן לחשוב על שם מתאים לעסק ולהתחיל לתכנן אסטרטגיות שיווק ברשתות החברתיות. כמו כן, חשוב להבין האם נדרש להשקיע הון ראשוני בפתיחתו של העסק, והאם צריך לקחת הלוואה או שניתן לגייס את הכסף הנדרש בדרכים אחרות. לאחר שמקבלים תמונה כללית על אופיו של העסק, ניתן להתקדם לשלב השני ולהחליט על מסגרת הפעילות הנכונה לצורך הפעילות העסקית.


הצעד השני: פתיחת תיק עוסק פטור או עוסק מורשה במס הכנסה, ברשויות מע"מ ובמוסד לביטוח לאומי


לפני שמתחילים לעסוק בפועל בעסק החדש, חייבים להחליט האם הפעילות תתבצע כעוסק פטור, כעוסק מורשה, כחברה או כשותפות. הבחירה תלויה בעיקר בסוג העסק ובגובה ההכנסות השנתיות הצפויות, כאשר לכל אחת מהבחירות יש יתרונות וחסרונות.


למשל, כעוסק פטור אין צורך לדווח מדי חודש למע"מ, אולם לא ניתן לקזז הוצאות שהוצאו עבור העסק. כמו כן, ישנה תקרת הכנסות לעיסוק כעוסק פטור, ולא ניתן לפעול כעוסק פטור בכל סוג של מקצוע.


אם מתחילים בפעילות העסקית לפני שפותחים את כל התיקים ומדווחים על הפעלות הצפויה לרשויות המס - מדובר בעבירה על החוק, אשר עלולה אף להיחשב חמורה ולהוביל להעמדה לדין פלילי, גם כאשר מדובר בהכנסות נמוכות. על כן, חשוב להסדיר את כל הנדרש מבחינת רשויות המס ולהימנע מטעויות שעלולות לעלות ביוקר.


תחילה יש לגשת למע"מ ולפתוח תיק באזור שבו צפויה להיות הפעילות העסקית. לצורך כך יש לצרף מסמכים כגון חוזה שכירות ולקבוע באיזה תחום עיסוק מדובר. עם תחילת הפעילות יש לפתוח גם תיק במס הכנסה ובביטוח הלאומי.


לאחר שהתיק נפתח, רשויות המס ידרשו מהעוסק לדווח באופן חודשי או באופן דו חודשי על הכנסותיו, ובהתאם לגובה ההכנסות הצפוי לשלם מקדמות אשר שיעורן ייקבע כבר בעת פתיחת התיק.


הצעד השלישי: מה נדרש לצורך הניהול השוטף של העסק ואיך מנהלים את החשבונות?


עוסק פטור או עוסק מורשה יכולים לנהל את החשבונות בעצמם או באמצעות רואה חשבון אשר ישמש כנציג העסק אל מול רשויות המס. כל מי שמנהל עסק חייב לנהל רישום של התקבולים, אולם עוסק פטור נדרש רק לספק קבלות ולהגיש דיווח שנתי, ואילו עוסק מורשה נדרש לספק חשבוניות מס ולדווח מדי חודש או באופן דו חודשי על הכנסותיו. רק כאשר מדובר בפעילות עסקית באמצעות חברה בע"מ, יש חובה לבצע הנהלת חשבונות כפולה.


על כל עוסק חלה חובה לבצע רישום ותיעוד של כל התקבולים, התשלומים וההכנסות. מלבד זאת, יש לתעד ולשמור את כל החשבוניות והקבלות שמתקבלות מספקים. את התיעוד יש לשמור במשך לפחות שבע שנים, כדי לאפשר לרשויות מס הכנסה לבצע ביקורת אם יחליטו לעשות זאת.


ביתר פירוט, מדי חודש יש להעביר תשלום מקדמה למוסד לביטוח לאומי, ולשלם מקדמות לרשויות מס הכנסה מדי חודשיים, וזאת על פי השיעור שנקבע בעת פתיחת התיק. את הדוח השנתי לרשויות מע"מ יש להגיש עד סוף חודש ינואר של כל שנה, ואילו את הדוח השנתי לרשויות מס הכנסה יש להגיש עד סוף אפריל של כל שנה. בדוח זה יש לפרט על ההכנסות מכלל מקורות ההכנסה כדי שהרשויות יקבעו את גובה המס המתאים.


ייתכן שרשויות מס הכנסה ידרשו מהעוסק להגיש הצהרת הון בעת הקמת העסק ומדי מספר שנים, וזאת כדי לבדוק את הגידול שחל בשווי ולבחון האם מדובר בגידול סביר או שניתן להסבירו.


כל ההתנהלות מול הרשויות השונות יכולה להתבצע באופן עצמאי, או באמצעות ליווי של איש מקצוע העוסק בתחום כגון עורך דין או רואה חשבון. לא משנה במה בוחרים - אי עמידה בדרישות החוק עלולה להוביל להסתבכות מיותרת עם הרשויות. לכן עדיף להימנע מכך מבעוד מועד.


הצעד הרביעי: האם כדאי לקבל ייעוץ עסקי ולמה חשוב לבנות תוכנית עסקית מפורטת?


רבים מתלבטים בתחילת דרכם כעצמאים האם כדאי לקבל ייעוץ עסקי, כדי להגדיל את קהל הלקוחות או לממש את מלוא הפוטנציאל של העסק. אם מדובר בעסק קטן או בינוני, חשוב לדעת כי יש אפשרות לקבל ייעוץ מסובסד או באמצעות מעוף לעסקים - מערך השטח של משרד הכלכלה והתעשייה. את הייעוץ המסובסד אפשר לקבל בכל הארץ, לרבות הדרכה, ייעוץ לפיתוח העסק, לביסוסו או לשדרוגו, וגישה למידע מקצועי.


מלבד זאת, גיבוש תוכנית עסקית יכול לסייע לשגשוג העסק עוד בחיתוליו ואף להציל את העסק. כדאי לחשוב על המודל העסקי המתאים לעסק החדש, מהי הצהרת הכוונות של הפעילות העסקית וכיצד ניתן יהיה להגיע למטרות וליעדים באופן הטוב ביותר.


התוכנית העסקית יכולה לסייע בהבנה האם הרעיון לעסק החדש הוא בכלל כלכלי, ומהם הסיכויים להרוויח ממנו. התוכנית העסקית אמורה לכסות את כל ההגדרות הכלכליות של העסק, מה יהיו מקורות המימון שלו, מה יהיו ההכנסות ומה יהיו ההוצאות ועוד.


ניתן לשלב בתוכנית העסקית גם ניתוח שוק וסקירת המתחרים, מהי אסטרטגיית השיווק ועוד. מבנה התוכנית שונה ותלוי באופי העסק ובתחום הפעילות, אך בכל מקרה מטרתו היא לסייע לעוסק או ליזם בתחילת דרכו להבין את האתגרים הניצבים בפניו.

 

יש לך שאלה?

פורום יזמות עסקית, משפט עסקי מסחרי וליווי לעסקים


חשוב לסכם בה בקצרה מהו העסק, מדוע יש לו סיכויים להצלחה, למי העסק פונה, מהו השירות או המוצר שהעסק מספק, מהי התוכנית לצמיחה פיננסית לשנה הקרובה וכדומה. תוכנית עסקית כלכלית מפורטת תכלול את העלויות השונות של הייצור, השיווק והפיתוח, לרבות אריזה או אחסון, הובלה, דיוור, משלוחים וכדומה.
 


הוספת תגובהתגובות לכתבה

עוד...עוד מאמרים מסחרי, חברות ועסקים

שותפות בעסקים - הזדמנות או התרסקות

מעודה יוסף ושות` משרד עורכי דין , 10/12/2019

לא אחת, אדם יושב בביתו ומרגיש שנחתה עליו הארה שמיימית לפתח רעיון פורץ דרך, ליצור סטארטאפ, לפתוח רשת, עסק או חנות מהבית או מהמרחב הציבורי. למה כדאי לשים לב בעת הקמת עסק?

שימוש בתמונה ללא הסכמה: עורך עיתון שילם פיצויים של 36 אלף שקלים

LawGuide, 24/11/2019

עורך דין תבע עיתון מקומי שפרסם עליו כתבות ופגע בשמו הטוב, לטענתו מתוך רדיפה אישית. הוא הוסיף כי לכתבה צורפו תמונותיו ללא ידיעתו או הסכמתו. בית המשפט קיבל את התביעה ופסק לזכותו 156 אלף שקלים פיצויים בגין לשון הרע והפרת זכויות יוצרים

13 נושאים שהסכם פיתוח האפליקציה או האתר שלכם חייב לכלול

עו"ד צחי זך, 22/10/2019

לאילו סוגיות חשוב להתייחס בהסכם כדי למנוע מראש סכסוכים בין מייסדי חברת הסטארטאפ לבין המפתחים?

לדוגמה: דיני עבודה, נזקי גוף ותאונות
לדוגמה: מרכז, דרום

ייעוץ משפטי ללא התחייבות

   

נעים להכיר

אולניק לינוי משרד עו"ד
053-9386726
נזקי גוף תאונות, תביעות ביטוח ונזקי רכוש
עו"ד ינון ברקאי
053-6112867
נזקי גוף תאונות, דיני משפחה
אופיר בן משה, עורכי דין
053-9428924
רשלנות רפואית, נזקי גוף תאונות
טייבי נתנאל עו"ד ושות`
053-9428367
מקרקעין נדל"ן, דיני משפחה
גיל בר - אורן לוי, משרד עו"ד
053-9370237
דיני עבודה, דיני משפחה
עודד פרץ ושות`
053-9429004
משפט אזרחי , נזקי גוף תאונות

הודעות אחרונות מהפורום

תביעה לחברת הביטוח על גניבת רכב כביכול בתוך המשפחה

עידו אפרתי | לפני 3 שעות, 27 דקות | תביעת ביטוח

האם אפשר לתבוע על חוסר התחשבות בחוק הנגישות בתביעה קטנה?

אילן | לפני 4 שעות, 25 דקות | צרכנות ותביעות קטנות

מה אורך ועלות תהליך ידועים בציבור והאם נדרש עו"ד

שלומית | לפני 4 שעות, 44 דקות | ידועים בציבור

עמידה בתנאים של חוזה הפיתוח שנחתם מול המינהל

אבישי | לפני 7 שעות, 24 דקות | מנהל מקרקעי ישראל

עורכי דין לפי תחום או עיר

apps iphone android

עו"ד און רונן בתכנית פרקליטים עד הבית - פיצויים וביטוח חובה כיצד להגיש תביעה לתאונת עבודה?

פייסבוק

ד"ר דוד שרים, עורך דין ורופא

מעל 23 שנות ותק וניסיון משפטי ורפואי בתחום הרשלנות הרפואית.

053-9428497

יובל ניב, משרד עורכי דין

עוסק בתחום האזרחי לרבות דיני עבודה, נזיקין ודיני משפחה, צוואות וירושות

053-9377914

עו"ד רחל גולן

בעלת ניסיון משפטי וידע מקיף בייצוג נאשמים בתחום התעבורה

חייגו 053-7933109

אולניק לינוי משרד עו"ד

ניסיון עשיר במימוש זכויות רפואיות. ביטוח לאומי, מס` הכנסה וחברות הביטוח

053-9386726

גרוס שאקי משרד עורכי דין

עוסקת במקרקעין , התמחות בהסכמי מכר ורכישה של דירות, מגרשים, ותמ"א 38

053-7328266

רועי ורשבסקי, משרד עורכי דין

ניסיון רב ועשיר במשפט אזרחי, מסחרי, מקרקעין ונדל"ן הוצאה לפועל ופשיטת רגל

053-7101880

אורלי זפרני לביא, משרד עורכי דין

עוסקת ברשלנות רפואית, תאונות דרכים, ביטוח לאומי, פוליסות ונזקי גוף.

053-6130164

משה רבי משרד עורכי דין

מהמשרדים המובילים בתחום דיני התעבורה, בעל ותק של 20 שנה בתחום.

053-6112860

עו"ד אוריאל זעירא

ניסיון בפשיטות רגל, הסדרי חובות, הוצאה לפועל, פירוק חברות, ייצוג חייבים ונושים

053-9428363

עו"ד אלון שליכטר

עו"ד פלילי מקצועי ומנוסה, ייעוץ מיידי 24 שעות ביממה

053-8007600

עו"ד ומגשרת רבקה ניר

עוסקת בדיני משפחה וגישור, ייפוי כוח מתמשך, מקרקעין, פשיטת רגל וכינוס נכסים

053-7105254

ד"ר איריס טרומן , משרד עו"ד

ליווי וייצוג בתביעות: ייפוי כח מתמשך, צוואות, לשון הרע, מקרקעין, דיני משפחה.

053-8007701