עו"ד שחר המאירי
פוסט טראומה | הלם קרב
חיה לזר נוטקין - עו"ד, נוטריון ומגשרת
ידועים בציבור
עו"ד ומגשר שמואל גייער
ליקויי בניה
עו"ד איל עופר
דיני איכות הסביבה
טו"ר אביחיל צדוק
כתובה | סרבנות גט
עו"ד יוסי טולדנו
רשלנות רפואית אונקולוגיה
ד"ר דוד שרים, עורך דין ורופא
רשלנות רפואית באבחון
עו"ד דורון ויגלר
המכון הרפואי
עו"ד מיכל כחלון
הלנת שכר ועובדים בפירוק
עו"ד אביתר גולני
בית משפט לתעבורה
עו"ד איריס ירון אונגר
גזזת | פוליו
עו"ד אדם ידיד
דרכון ספרדי פורטוגזי
עו"ד ומגשרת מיכל זלינגר
הסכם גירושין
עו"ד דבבורה אביטבול
צרפת | דרכון צרפתי

האם הפקה עצמאית של המוסיקאי תציל אותו מהמשבר?

השפל במכירות דיסקים מפנה את הזרקור לעבר תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית המשולמים על השמעה ושידור הקלטות של אמנים. אך האם האמנים עצמם מרוויחים מכך? והאם הפקה עצמאית היא הפתרון?

עו"ד אלי נחום, 08/05/2014
 

עד תחילת שנות האלפיים מרבית האמנים לא היו מודעים לעובדה שגופי השידור השונים (כגון רדיו וטלוויזיה) והמקומות בהם מושמעת מוסיקה בפומבי (כגון בתי עסק למיניהם) משלמים תמלוגים שנתיים לבעלי ההקלטות של המוסיקה המשודרת והמושמעת על ידם. תמלוגים אלה נגבים בישראל על ידי הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות בע"מ ועל ידי הפדרציה למוסיקה ישראלית וים תיכונית בע"מ (הפי"ל).


למי שעדיין לא שמע על כך ראוי שידע שהחוק מגן על זכויות היוצרים של בעלי ההקלטות כפי שהוא מגן על זכויותיהם של יוצרי התוכן של אותן הקלטות - כותבים מלחינים ומעבדים. לכל הקלטה יש בעלים, שהוא בדרך כלל המפיק של אותה הקלטה, וכפי שאקו"ם גובה תמלוגים בגין שידור והשמעה פומבית של יוצרי המוסיקה, כך הפדרציות גובות את התמלוגים המגיעים לבעלי ההקלטות של אותה מוסיקה, וזאת לתקופה של 50 שנה ממועד הפקתן, שהיא התקופה בה החוק מכיר בזכויות יוצרים על הקלטות.


מסיבות היסטוריות שונות, בהסכמים שבין חברות התקליטים לבין האמנים הוענקה מלוא הבעלות על ההקלטות לחברת התקליטים - בהיותן המפיקות של אותן הקלטות - וכפועל יוצא מכך הן היו זכאיות לגבות ולקבל בעצמן את מלוא תמלוגי הפדרציות לבדן מבלי לשתף בהן את האמן.


על פי מודל עסקי זה חברות התקליטים שילמו לאמנים תמלוגים על מכירות התקליטים והדיסקים שלהם, כאשר גובה התמלוגים היה נתון למשא ומתן בין חברת התקליטים לאמן. נדיר היה למצוא אמן שחברת התקליטים מסכימה לשתף אותו גם בתמלוגי הפדרציות.


המשבר הגדול בתעשיית המוסיקה


לקראת סוף שנות התשעים של המאה העשרים, ובעקבות השתלטות העולם הדיגיטלי בכלל, ורשת האינטרנט בפרט, על אופן צריכת המוסיקה שלנו, נכנסה תעשיית הקלטות המוסיקה בעולם למשבר חסר תקדים שבא לידי ביטוי בירידה של למעלה מ – 70% מהכנסות התעשייה ממכירות ההקלטות בכל פורמט שהוא, הן פיזי והן דיגיטלי. משבר זה נמשך גם היום ובין היתר הוא בא גם לידי ביטוי בצניחה של כ 90% במספר חנויות התקליטים הייעודיות בישראל.


לאור זאת, חל שיבוש במודל העסקי שעמד בבסיסם של ההסכמים בין חברות התקליטים לאמנים: המפולת במכירות הדיסקים הפחיתה בצורה משמעותית את סכום התמלוגים המשולמים לאמן על מכירות הדיסקים, במיוחד לאור העובדה שתמלוגים אלה משולמים לאמן רק לאחר שחברת התקליטים החזירה לעצמה את השקעתה בדיסק מתוך רווחי המכירות של עותקי הדיסק. למעשה, מעטים מאוד האמנים שמכירות הדיסקים שלהם מצליחות לכסות את ההשקעה בהפקתם ועדיין משאירות לאמן רווח מהתמלוגים על אותן מכירות. בישראל אפשר לספור אותם על אצבעות שתי ידיים.


מנגד, המהפכה הדיגיטלית לא פגעה בתמלוגי השידור וההשמעה הפומבית של ההקלטות המשולמים על ידי הרדיו, הטלוויזיה ובתי העסק, וגופים אלה ממשיכים לשלם תמלוגים נאים לבעלי ההקלטות באמצעות הפדרציות (כפי שהם ממשיכים לשלם תמלוגים ליוצרים באמצעות אקו"ם), תמלוגים שמהם האמן לא רואה ולו שקל אחד.


לפיכך, אם בעבר היה האמן יכול לבנות על הכנסה ממכירות דיסק מצליח שלו, הרי היום אין לו כמעט סיכוי לכך, מה שמותיר אותו בד"כ ללא כל חלק מההכנסות ממכירות הדיסקים שלו. לעומת זאת, מאחר ומקור ההכנסה של השידור וההשמעה הפומבית לא השתנה, נוצר חוסר איזון בחלוקת הרווחים בין חברת התקליטים לבין האמן: בעבר יכול היה האמן להסתפק בהכנסות מהמכירות, ולהתעלם מהעובדה שחברת התקליטים גובה לבדה את תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית. כיום, כשאין כמעט משמעות לתמלוגי האמן על מכירות הדיסקים, נותרו תמלוגי השידור של ההקלטות למקור הרווח הכמעט יחידי על הקלטות האמנים.

 

הפקות עצמאיות כפתרון לחוסר האיזון? 


המצב הנוכחי מהווה זרז למגמה המסתמנת בתעשיית המוסיקה בעשור האחרון של הפקות עצמאיות של הקלטות על ידי אמנים. כשאמן מפיק על חשבונו את ההקלטות שלו, הוא זכאי כבעלים שלהן לקבל בעצמו את תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית שלהן. ההסכמים הנפוצים בשנים האחרונות הם הסכמי הפצה שבהם האמן ממנה חברת תקליטים כמפיץ בלעדי הדיסקים שהוא מפיק על חשבונו, והיא גם גובה עבורו את תמלוגי הפדרציות בתמורה לתשלום עמלת גבייה.


ההבדל הקריטי בין הפקה באמצעות חברת תקליטים לבין הפקה עצמאית הוא כמובן ברמת הסיכון שהאמן לוקח על עצמו: כאשר חברת התקליטים היא המפיקה של הדיסק, הרי אז גם מימון ההפקה וגם הסיכון של אי החזרת ההשקעה חל על החברה. לעומת זאת, כאשר מדובר בהפקה עצמאית של אמן, הרי בנוסף לצורך לממן את ההפקה עצמה, במקרה של כישלון או אפילו הצלחה חלקית בלבד של הדיסק, נגרם הפסד לאמן אותו הוא צריך לשאת בעצמו ועל חשבונו. אמנים רבים שניסו בשנים האחרונות את מזלם בהפקות פרטיות נכנסו לבעיות כלכליות קשות עקב אבדן הכסף שהושקע על ידם בהפקת דיסקים.


יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


גם האמנים וגם חברות התקליטים עדיין עסוקים בניסיונות לצאת מהמשבר ולמצוא אפיקי רווח חדשים לפעילותם. בינתיים המצב אינו מזהיר, אם להתבטא בלשון המעטה: למעט מספר לא גדול של אמנים המתפרנסים יפה מפעילותם האמנותית, הרי הרוב המכריע של אמנים נאלץ לחוות קשיים כלכליים לא פשוטים בניסיונות לשרוד את המשבר הגדול של תעשיית המוסיקה בארץ ובעולם. העובדה שעיקר הרווח על הקלטותיהם נובע כיום מתמלוגי הפדרציות, עומדת בבסיס החלטתם של אמנים רבים להפיק בצורה עצמאית את הקלטותיהם, מה שגורם להם לסיכונים כספיים לא מעטים, הפוגעים ביכולת העבודה השוטפת שלהם.
 

פניה ישירה אל: עו"ד אלי נחום

הוספת תגובהתגובות לכתבה

כל כך חשוב

ישראל כסיף , 10/05/2014 17:21:53

מאמר מדוייק מתומצת ומלמד מציאות .חשוב שיגיע לכל מוסיקאי.תודה רבה אלי ותודה רבה ליוסי מנחם על התוספת והאזכור לכולם שיש עילם ויש איגודים להם כדאי ובעצם חובה לפנות ( בשביל זה הם קיימים) טרם חתימת חוזה כל שהוא.בסופו של דבר עלינו ללכת עם העתיד. עד לפני 20 שנה לא היתה אפשרות לאף אחד להפיק תקליט לבד כמו גם לייצר סרטים , לעצב בתים וכל שאר הדברים שהמהפכה הדיגיטלית הכניסה לחיינו .אפ אחד מאיתנו לא היה מוותר כיום על המחשב או הסמארטפון ולכל דבר יש מחיר..עידן רייכל כמדומני היה הראשון שהפיק תקליט בחדר השינה ( שהצליח) ופרץ את הדרך לשאר .להפקה עצמאית יש גם המון יתרונות וברור לכל אמן ויוצרשיוצא לדרך כזו, שמדובר בהשקעה שאל לו לצפות לכסות עם כל הרצון להצלחה כמובן.ואלה מחברי שמעדיפים לטמון ראשם בחול ולאחר סיום תקליט להכריז על קושי כלכלי , עדיף שיתחזקו טרם יצאו לדרך.

תגובה לכתבה

יושי שדה , 09/05/2014 11:31:31

אלי שלום תודה רבה על המידע אלו דברים חשובים מקווה שיהיו בכל זאת יותר רכישות און ליין...

בהצלחה

יוסי מנחם , 08/05/2014 23:58:09

מאמר חשוב לכל הנוגעים בדבר שנקרא בתרגום חופשי מאנגלית תעשיית המוסיקה ״התעשיינים״ בישראל עסוקים בהרחבת רשתות בתי הקפה והקולנוע שלהם ואחרים שקועים בתרדמת עיסקית בעוד שהיצירה והמבצעים מתפוצצים מכישרון . יש לציין שרוב האמנים שיש להם את העזרה המשפטית בזמן ובמקום הנכון דורשים ומקבלים את חלקם בהכנסות תמלוגי הפדרציות בקיזוז עמלת גבייה בהצלחה

חוסר שקיפות ומונופול

גיא , 08/05/2014 17:44:57

העובדה שאקו״ם גובה מבעלי עסקים סכומים נאים שאחוז קטן מהם מחולק רנדומלית לאומנים שאקו״ם בוחרת - מבלי כל קשר לכמות ההשמעות ולתוכן המושמע היא גם דבר שצריך להשתנות בהקדם

עוד...עוד מאמרים קניין רוחני

זכויות יוצרים בתוכנית אדריכלית: האם שרטוטים הם יצירה מקורית?

LawGuide, 24/10/2017

למי שייכות זכויות היוצרים ביצירה אדריכלית, והאם העתקת תוכניות בנייה אדריכליות מהווה הפרת זכויות יוצרים?

זכויות יוצרים במקום העבודה: למי שייכות הזכויות?

LawGuide, 13/09/2017

האם זכויות היוצרים על מאמרים, עיצוב, שרטוטים, תוכנות ואיורים שנוצרו במסגרת העבודה שייכות לעובד או למעסיק, ומי רשאי להשתמש ביצירות בסיום יחסי העבודה?

זכויות יוצרים על אתר אינטרנט: מה נחשב להפרת זכויות יוצרים?

LawGuide, 03/09/2017

אתר אינטרנט, לרבות שם הדומיין, עיצובו, וכן התמונות והתכנים שמופיעים בו, מהווה קניין רוחני מוגן. לכן העתקתו או פרסום חלקים ממנו באתר אחר ברשת נחשבים להפרת זכויות יוצרים. למי שייכות זכויות היוצרים באתר אינטרנט ומתי ניתן לקבל פיצויים עקב הפרת זכויות היוצרים?

לדוגמה: דיני עבודה, נזקי גוף ותאונות
לדוגמה: מרכז, דרום

ייעוץ משפטי ללא התחייבות

   

נעים להכיר

עו"ד שמעון צור
053-7105257
דיני עבודה, תעבורה
עו"ד שי הראל
053-9386774
מקרקעין נדל"ן, משפט מסחרי ועסקים
עו"ד עמית כהן
תעבורה
רונן לפיד משרד עורכי דין
053-9368608
נזקי גוף תאונות, דיני עבודה
שי סבג, משרד עורכי דין
053-9428828
נזקי גוף תאונות, תביעות ביטוח ונזקי רכוש
עו"ד דותן לינדנברג
053-9428574
נזקי גוף תאונות, רשלנות רפואית

הודעות אחרונות מהפורום

המשך קריירה מקצוענית בכדורסל כבגיר וחתימת חוזה

נמרוד | לפני 5 דקות | דיני ספורט וספורטאים

נסיגה מהצעה זוכה עקב פשיטת רגל

יוסף | לפני 7 דקות | דיני מכרזים

אב שנולד במצרים והחזיק דרכון איטלקי

תמי | לפני 8 דקות | אזרחות איטלקית

פטירה בתום תקופת האכשרה, האם ניתן לקבל פיצוי?

בועז | לפני 10 דקות | ביטוח חיים

התנגדות לפסיקת בורר בבית המשפט

תמרה | לפני 16 דקות | בוררות

קצבת נכות והבטחת הכנסה

יעקב אלבוים | לפני 17 דקות | אחוזי נכות

עורכי דין לפי תחום או עיר

apps iphone android

התרת נישואין - למי הסמכות? עו"ד מוטי אדטו מדבר על עבירות קלות

פייסבוק

פרי מרקו - עורך דין

פשיטת רגל, מחיקת חובות הוצאה לפועל ובנקים

053-9429019

מוטי שחר, עו"ד ומגשר

עוסק בלשון הרע, דיני חברות, פשיטות רגל ומשפט אזרחי

053-7101178

משרד עו"ד יפעת כהן

עוסק בתחום הפלילי ובעבירות רגישות כגון: אלימות במשפחה ועבירות מין.

053-7931310

שי סבג, משרד עורכי דין

עוסקים בנזקי גוף, תאונות דרכים, תביעות ביטוח, תאונות עבודה וסיעוד בכל הארץ.

053-9428828

רונן לפיד משרד עורכי דין

עוסק בתחום ההכרה בנכי צה"ל, רשלנות רפואית, נפגעי עבודה ותאונות דרכים

053-9368608

עו"ד שמעון צור

ניסיון רב בתחום המשפחה, משפט מסחרי עם דגש על ליווי חברות

053-7105257

גיל בר - אורן לוי, משרד עו"ד

ניסיון של למעלה מעשור בדיני העבודה ובתחום האזרחי לרבות דיני משפחה ונזיקין

053-9370237

מנשה - רון משרד עו"ד

יוצאי פרקליטות ומשרדים מובילים, ניסיון בייצוג בהצלחה בהליכים פליליים ואזרחיים

053-8007619

סיניה חריזי-מוזס, משרד עו"ד

ניסיון רב, מקצועיות ללא פשרות, מובילה לתוצאות מנצחות והצלחות מוכחות

053-7101869

בן-דוד, יוסף, שימונוב ושות` - משרד עורכי דין ונוטריון

עוסק בדיני משפחה ומעמד אישי, מקרקעין, הוצל"פ וחדלות פרעון

053-7933102

עו"ד נוטריון ומגשרת אורית לוי

עוסקת במשפט האזרחי-מסחרי, עם דגש מיוחד על נושאי נדל"ן מקרקעין ומשפחה.

053-7101175

עו"ד דותן לינדנברג

תאונות דרכים ועבודה, רשלנות רפואית, תביעות ביטוח

053-9428574