עו"ד אירית ינקוביץ
מיסוי מקרקעין
משרד עורכי דין בר-זהר דגני
עריכת צוואה | רישום צוואה
עו"ד אריה שם טוב
פנסיה צבאית
עו"ד קארין ברגינסקי
הסדר חוב | מחיקת חובות
עו"ד ומגשרת מיכל זלינגר
הסכם גירושין
עו"ד דן הלפרט
תמ"א 38
עו"ד אוריאל זעירא
פשיטת רגל
אביתר גולני, משרד עורכי דין
מהירות מופרזת ופגע וברח
עו"ד אורי בר-משה
סמים
עו"ד ונוטריון עידו לשם
אפוטרופסות וקשישים
עו"ד גיל באיער
רישום פלילי
עו"ד אורי דלאל
רשלנות בניתוח

האם הפקה עצמאית של המוסיקאי תציל אותו מהמשבר?

השפל במכירות דיסקים מפנה את הזרקור לעבר תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית המשולמים על השמעה ושידור הקלטות של אמנים. אך האם האמנים עצמם מרוויחים מכך? והאם הפקה עצמאית היא הפתרון?

עו"ד אלי נחום, 08/05/2014
 

עד תחילת שנות האלפיים מרבית האמנים לא היו מודעים לעובדה שגופי השידור השונים (כגון רדיו וטלוויזיה) והמקומות בהם מושמעת מוסיקה בפומבי (כגון בתי עסק למיניהם) משלמים תמלוגים שנתיים לבעלי ההקלטות של המוסיקה המשודרת והמושמעת על ידם. תמלוגים אלה נגבים בישראל על ידי הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות בע"מ ועל ידי הפדרציה למוסיקה ישראלית וים תיכונית בע"מ (הפי"ל).


למי שעדיין לא שמע על כך ראוי שידע שהחוק מגן על זכויות היוצרים של בעלי ההקלטות כפי שהוא מגן על זכויותיהם של יוצרי התוכן של אותן הקלטות - כותבים מלחינים ומעבדים. לכל הקלטה יש בעלים, שהוא בדרך כלל המפיק של אותה הקלטה, וכפי שאקו"ם גובה תמלוגים בגין שידור והשמעה פומבית של יוצרי המוסיקה, כך הפדרציות גובות את התמלוגים המגיעים לבעלי ההקלטות של אותה מוסיקה, וזאת לתקופה של 50 שנה ממועד הפקתן, שהיא התקופה בה החוק מכיר בזכויות יוצרים על הקלטות.


מסיבות היסטוריות שונות, בהסכמים שבין חברות התקליטים לבין האמנים הוענקה מלוא הבעלות על ההקלטות לחברת התקליטים - בהיותן המפיקות של אותן הקלטות - וכפועל יוצא מכך הן היו זכאיות לגבות ולקבל בעצמן את מלוא תמלוגי הפדרציות לבדן מבלי לשתף בהן את האמן.


על פי מודל עסקי זה חברות התקליטים שילמו לאמנים תמלוגים על מכירות התקליטים והדיסקים שלהם, כאשר גובה התמלוגים היה נתון למשא ומתן בין חברת התקליטים לאמן. נדיר היה למצוא אמן שחברת התקליטים מסכימה לשתף אותו גם בתמלוגי הפדרציות.


המשבר הגדול בתעשיית המוסיקה


לקראת סוף שנות התשעים של המאה העשרים, ובעקבות השתלטות העולם הדיגיטלי בכלל, ורשת האינטרנט בפרט, על אופן צריכת המוסיקה שלנו, נכנסה תעשיית הקלטות המוסיקה בעולם למשבר חסר תקדים שבא לידי ביטוי בירידה של למעלה מ – 70% מהכנסות התעשייה ממכירות ההקלטות בכל פורמט שהוא, הן פיזי והן דיגיטלי. משבר זה נמשך גם היום ובין היתר הוא בא גם לידי ביטוי בצניחה של כ 90% במספר חנויות התקליטים הייעודיות בישראל.


לאור זאת, חל שיבוש במודל העסקי שעמד בבסיסם של ההסכמים בין חברות התקליטים לאמנים: המפולת במכירות הדיסקים הפחיתה בצורה משמעותית את סכום התמלוגים המשולמים לאמן על מכירות הדיסקים, במיוחד לאור העובדה שתמלוגים אלה משולמים לאמן רק לאחר שחברת התקליטים החזירה לעצמה את השקעתה בדיסק מתוך רווחי המכירות של עותקי הדיסק. למעשה, מעטים מאוד האמנים שמכירות הדיסקים שלהם מצליחות לכסות את ההשקעה בהפקתם ועדיין משאירות לאמן רווח מהתמלוגים על אותן מכירות. בישראל אפשר לספור אותם על אצבעות שתי ידיים.


מנגד, המהפכה הדיגיטלית לא פגעה בתמלוגי השידור וההשמעה הפומבית של ההקלטות המשולמים על ידי הרדיו, הטלוויזיה ובתי העסק, וגופים אלה ממשיכים לשלם תמלוגים נאים לבעלי ההקלטות באמצעות הפדרציות (כפי שהם ממשיכים לשלם תמלוגים ליוצרים באמצעות אקו"ם), תמלוגים שמהם האמן לא רואה ולו שקל אחד.


לפיכך, אם בעבר היה האמן יכול לבנות על הכנסה ממכירות דיסק מצליח שלו, הרי היום אין לו כמעט סיכוי לכך, מה שמותיר אותו בד"כ ללא כל חלק מההכנסות ממכירות הדיסקים שלו. לעומת זאת, מאחר ומקור ההכנסה של השידור וההשמעה הפומבית לא השתנה, נוצר חוסר איזון בחלוקת הרווחים בין חברת התקליטים לבין האמן: בעבר יכול היה האמן להסתפק בהכנסות מהמכירות, ולהתעלם מהעובדה שחברת התקליטים גובה לבדה את תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית. כיום, כשאין כמעט משמעות לתמלוגי האמן על מכירות הדיסקים, נותרו תמלוגי השידור של ההקלטות למקור הרווח הכמעט יחידי על הקלטות האמנים.

 

הפקות עצמאיות כפתרון לחוסר האיזון? 


המצב הנוכחי מהווה זרז למגמה המסתמנת בתעשיית המוסיקה בעשור האחרון של הפקות עצמאיות של הקלטות על ידי אמנים. כשאמן מפיק על חשבונו את ההקלטות שלו, הוא זכאי כבעלים שלהן לקבל בעצמו את תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית שלהן. ההסכמים הנפוצים בשנים האחרונות הם הסכמי הפצה שבהם האמן ממנה חברת תקליטים כמפיץ בלעדי הדיסקים שהוא מפיק על חשבונו, והיא גם גובה עבורו את תמלוגי הפדרציות בתמורה לתשלום עמלת גבייה.


ההבדל הקריטי בין הפקה באמצעות חברת תקליטים לבין הפקה עצמאית הוא כמובן ברמת הסיכון שהאמן לוקח על עצמו: כאשר חברת התקליטים היא המפיקה של הדיסק, הרי אז גם מימון ההפקה וגם הסיכון של אי החזרת ההשקעה חל על החברה. לעומת זאת, כאשר מדובר בהפקה עצמאית של אמן, הרי בנוסף לצורך לממן את ההפקה עצמה, במקרה של כישלון או אפילו הצלחה חלקית בלבד של הדיסק, נגרם הפסד לאמן אותו הוא צריך לשאת בעצמו ועל חשבונו. אמנים רבים שניסו בשנים האחרונות את מזלם בהפקות פרטיות נכנסו לבעיות כלכליות קשות עקב אבדן הכסף שהושקע על ידם בהפקת דיסקים.


יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


גם האמנים וגם חברות התקליטים עדיין עסוקים בניסיונות לצאת מהמשבר ולמצוא אפיקי רווח חדשים לפעילותם. בינתיים המצב אינו מזהיר, אם להתבטא בלשון המעטה: למעט מספר לא גדול של אמנים המתפרנסים יפה מפעילותם האמנותית, הרי הרוב המכריע של אמנים נאלץ לחוות קשיים כלכליים לא פשוטים בניסיונות לשרוד את המשבר הגדול של תעשיית המוסיקה בארץ ובעולם. העובדה שעיקר הרווח על הקלטותיהם נובע כיום מתמלוגי הפדרציות, עומדת בבסיס החלטתם של אמנים רבים להפיק בצורה עצמאית את הקלטותיהם, מה שגורם להם לסיכונים כספיים לא מעטים, הפוגעים ביכולת העבודה השוטפת שלהם.
 

פניה ישירה אל: עו"ד אלי נחום

הוספת תגובהתגובות לכתבה

כל כך חשוב

ישראל כסיף , 10/05/2014 17:21:53

מאמר מדוייק מתומצת ומלמד מציאות .חשוב שיגיע לכל מוסיקאי.תודה רבה אלי ותודה רבה ליוסי מנחם על התוספת והאזכור לכולם שיש עילם ויש איגודים להם כדאי ובעצם חובה לפנות ( בשביל זה הם קיימים) טרם חתימת חוזה כל שהוא.בסופו של דבר עלינו ללכת עם העתיד. עד לפני 20 שנה לא היתה אפשרות לאף אחד להפיק תקליט לבד כמו גם לייצר סרטים , לעצב בתים וכל שאר הדברים שהמהפכה הדיגיטלית הכניסה לחיינו .אפ אחד מאיתנו לא היה מוותר כיום על המחשב או הסמארטפון ולכל דבר יש מחיר..עידן רייכל כמדומני היה הראשון שהפיק תקליט בחדר השינה ( שהצליח) ופרץ את הדרך לשאר .להפקה עצמאית יש גם המון יתרונות וברור לכל אמן ויוצרשיוצא לדרך כזו, שמדובר בהשקעה שאל לו לצפות לכסות עם כל הרצון להצלחה כמובן.ואלה מחברי שמעדיפים לטמון ראשם בחול ולאחר סיום תקליט להכריז על קושי כלכלי , עדיף שיתחזקו טרם יצאו לדרך.

תגובה לכתבה

יושי שדה , 09/05/2014 11:31:31

אלי שלום תודה רבה על המידע אלו דברים חשובים מקווה שיהיו בכל זאת יותר רכישות און ליין...

בהצלחה

יוסי מנחם , 08/05/2014 23:58:09

מאמר חשוב לכל הנוגעים בדבר שנקרא בתרגום חופשי מאנגלית תעשיית המוסיקה ״התעשיינים״ בישראל עסוקים בהרחבת רשתות בתי הקפה והקולנוע שלהם ואחרים שקועים בתרדמת עיסקית בעוד שהיצירה והמבצעים מתפוצצים מכישרון . יש לציין שרוב האמנים שיש להם את העזרה המשפטית בזמן ובמקום הנכון דורשים ומקבלים את חלקם בהכנסות תמלוגי הפדרציות בקיזוז עמלת גבייה בהצלחה

חוסר שקיפות ומונופול

גיא , 08/05/2014 17:44:57

העובדה שאקו״ם גובה מבעלי עסקים סכומים נאים שאחוז קטן מהם מחולק רנדומלית לאומנים שאקו״ם בוחרת - מבלי כל קשר לכמות ההשמעות ולתוכן המושמע היא גם דבר שצריך להשתנות בהקדם

עוד...עוד מאמרים קניין רוחני

גניבת עין - הלכה למעשה

גיא הרשקוביץ, עו"ד מגשר ובורר, 29/08/2018

בשעה טובה הקמתם עסק חדש. הודות למאמצים והשקעה רבה העסק משגשג והמוניטין שלכם פורח. אלא שאז אתם מגלים לתדהמתכם שמישהו מוכר מוצרים מזויפים תוך שהוא עושה שימוש במותג המסחרי שלכם. האם ישנה דרך להגן על העסק שלכם?

חוק העיצובים: כך ניתן להגן על עיצוב תעשייתי ועיצוב גרפי מפני העתקות

LawGuide, 16/08/2018

לאחרונה נכנס לתוקפו חוק העיצובים החדש, אשר מעניק הגנה אוטומטית מפני זיופים או העתקות של עיצובים מקוריים בתחומי עיצוב המוצר, עיצוב תכשיטים, עיצוב גרפי, עיצוב אופנה ועוד, ומאפשר הגשת תביעה וקבלת פיצויים ללא הוכחת נזק בסכום שיכול להגיע עד ל-100 אלף שקלים

זכויות יוצרים בתוכנית אדריכלית: האם שרטוטים הם יצירה מקורית?

LawGuide, 24/10/2017

למי שייכות זכויות היוצרים ביצירה אדריכלית, והאם העתקת תוכניות בנייה אדריכליות מהווה הפרת זכויות יוצרים?

לדוגמה: דיני עבודה, נזקי גוף ותאונות
לדוגמה: מרכז, דרום

ייעוץ משפטי ללא התחייבות

   

נעים להכיר

עו"ד נוטריון ומגשרת אורית לוי
053-7101175
משפט אזרחי , מקרקעין נדל"ן
עו"ד ינון ברקאי
053-6112867
נזקי גוף תאונות, דיני משפחה
מעודה יוסף - עו"ד ומגשר
053-9428951
דיני משפחה, דיני עבודה
רות רפאלי, משרד עו"ד
דיני עבודה
פינקלמן עוזרי – משרד עורכי דין
053-9370268
נזקי גוף תאונות, דיני עבודה
עו"ד נדב גרינולד
053-6130161
פלילי, תעבורה

הודעות אחרונות מהפורום

הארכת תוקף של דרכון גרמני

נעה הדר גלובה | לפני 3 ימים, 11 שעות, 32 דקות | גרמניה | דרכון גרמני

פיצויים והרעת תנאים בעבודה

ילנה מחליאנקין | לפני 3 ימים, 11 שעות, 47 דקות | פיצויי פיטורין

בירור בנוגע לזכויות אישה

שמרית יליאסי | לפני 3 ימים, 11 שעות, 48 דקות | גירושין

זכויות של עובד שעתי

א | לפני 3 ימים, 12 שעות, 2 דקות | זכויות עובדים

חיוב בעלי דירות בבית המשותף בהוצאות שמירה.

מור | לפני 3 ימים, 12 שעות, 22 דקות | בתים משותפים

עבודה מהבית בדמי מפתח

הודיה | לפני 3 ימים, 12 שעות, 34 דקות | דייר מוגן | דמי מפתח

עורכי דין לפי תחום או עיר

apps iphone android

הסדרת מעמד לבן זוג זר או חד מיני - הכיצד? הכרה בפגיעה בשורש כף היד כפגיעת עבודה (CTS)

פייסבוק

אשר אביטן - משרד עו"ד

דיני עבודה, ייצוג עובדים ומעסיקים, תאונות דרכים ועבודה וביטוח לאומי

053-6130835

עו"ד נדב גרינולד

המשרד עוסק במשפט פלילי, בתעבורה וייצוג אסירים - זמין עבורכם 24/7

053-6130161

שטובר & טולדנו

מעל ל-97% הצלחה בתביעות בתחום הרשלנות רפואית ונזקי גוף

053-9428385

עו"ד נוטריון ומגשרת אורית לוי

עוסקת במשפט האזרחי-מסחרי, עם דגש מיוחד על נושאי נדל"ן מקרקעין ומשפחה.

053-7101175

עו"ד פלילי – גיל באיער

תובע משטרתי לשעבר, ייעוץ ראשוני חינם 24 שעות

053-9428974

עו"ד עדי מלאכי

עוסקת בתחומים מקרקעין נדל"ן, חוזים, מסחרי ועסקים, צוואות וירושות.

053-7293465

עו"ד תמי ארליך

משפט פלילי ותעבורה. ניסיון רב ומקצועיות המובילה להצלחות רבות

053-9386728

ד"ר דוד שרים, עורך דין ורופא

מעל 23 שנות ותק וניסיון משפטי ורפואי בתחום הרשלנות הרפואית.

053-9428497

עו"ד ארנסט גדייב

המשרד עוסק בתחום דיני העבודה, המקרקעין, הוצאה לפועל ומשפט אזרחי-מסחרי

053-9428890

עו"ד שרון בירון מרקוביץ

עו"ד מזה 20 שנים ונוטריון העוסקת בנזיקין, רשלנות רפואית, עבודה וחדלות פירעון

053-9428863

אוחיון-דבש, משרד עורכי דין

ניסיון מצטבר של עשרות שנים בתחום המשפט הפלילי ובדיני תעבורה.

053-9428478

דינה וולפרט משרד עורכי דין

התמחות בייצוג מול משרד הפנים- הגירה, אזרחות, בן זוג זר, איחוד משפחות

053-7101865