עו"ד ומגשרת מיכל זלינגר
משמורת
משרד עורכי דין בר-זהר דגני
הסכם ממון
עו"ד עומר יעקובוביץ
תאונת אופנוע | אופניים
עו"ד יוני שמיל
תאונות קשות ונכויות
עו"ד סמי בלטר
ארנונה
עו"ד אופיר בן משה
רשלנות ברפואת משפחה וילדים
עו"ד דליה סקלאר
דיני אנגליה
עו"ד ומגשר יוני שמיל
בית דין רבני
עו"ד עזרא קונוביץ
גביית חובות שיקים חוזרים
עו"ד דוד ידיד
זכויות ניצולי שואה
עו"ד אורית פז
תאונות דרכים
ד"ר אברהם תורגמן, עו"ד ומגשר
פינוי שוכר ומקרקעין
עו"ד ומגשרת גילה עיני
גישור משפחתי
עו"ד לוסי מאיר
חטיפת ילדים | אמנת האג
עו"ד אמיר לנטון
אלימות במשפחה

האם הפקה עצמאית של המוסיקאי תציל אותו מהמשבר?

השפל במכירות דיסקים מפנה את הזרקור לעבר תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית המשולמים על השמעה ושידור הקלטות של אמנים. אך האם האמנים עצמם מרוויחים מכך? והאם הפקה עצמאית היא הפתרון?

עו"ד אלי נחום, 08/05/2014
 

עד תחילת שנות האלפיים מרבית האמנים לא היו מודעים לעובדה שגופי השידור השונים (כגון רדיו וטלוויזיה) והמקומות בהם מושמעת מוסיקה בפומבי (כגון בתי עסק למיניהם) משלמים תמלוגים שנתיים לבעלי ההקלטות של המוסיקה המשודרת והמושמעת על ידם. תמלוגים אלה נגבים בישראל על ידי הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות בע"מ ועל ידי הפדרציה למוסיקה ישראלית וים תיכונית בע"מ (הפי"ל).


למי שעדיין לא שמע על כך ראוי שידע שהחוק מגן על זכויות היוצרים של בעלי ההקלטות כפי שהוא מגן על זכויותיהם של יוצרי התוכן של אותן הקלטות - כותבים מלחינים ומעבדים. לכל הקלטה יש בעלים, שהוא בדרך כלל המפיק של אותה הקלטה, וכפי שאקו"ם גובה תמלוגים בגין שידור והשמעה פומבית של יוצרי המוסיקה, כך הפדרציות גובות את התמלוגים המגיעים לבעלי ההקלטות של אותה מוסיקה, וזאת לתקופה של 50 שנה ממועד הפקתן, שהיא התקופה בה החוק מכיר בזכויות יוצרים על הקלטות.


מסיבות היסטוריות שונות, בהסכמים שבין חברות התקליטים לבין האמנים הוענקה מלוא הבעלות על ההקלטות לחברת התקליטים - בהיותן המפיקות של אותן הקלטות - וכפועל יוצא מכך הן היו זכאיות לגבות ולקבל בעצמן את מלוא תמלוגי הפדרציות לבדן מבלי לשתף בהן את האמן.


על פי מודל עסקי זה חברות התקליטים שילמו לאמנים תמלוגים על מכירות התקליטים והדיסקים שלהם, כאשר גובה התמלוגים היה נתון למשא ומתן בין חברת התקליטים לאמן. נדיר היה למצוא אמן שחברת התקליטים מסכימה לשתף אותו גם בתמלוגי הפדרציות.


המשבר הגדול בתעשיית המוסיקה


לקראת סוף שנות התשעים של המאה העשרים, ובעקבות השתלטות העולם הדיגיטלי בכלל, ורשת האינטרנט בפרט, על אופן צריכת המוסיקה שלנו, נכנסה תעשיית הקלטות המוסיקה בעולם למשבר חסר תקדים שבא לידי ביטוי בירידה של למעלה מ – 70% מהכנסות התעשייה ממכירות ההקלטות בכל פורמט שהוא, הן פיזי והן דיגיטלי. משבר זה נמשך גם היום ובין היתר הוא בא גם לידי ביטוי בצניחה של כ 90% במספר חנויות התקליטים הייעודיות בישראל.


לאור זאת, חל שיבוש במודל העסקי שעמד בבסיסם של ההסכמים בין חברות התקליטים לאמנים: המפולת במכירות הדיסקים הפחיתה בצורה משמעותית את סכום התמלוגים המשולמים לאמן על מכירות הדיסקים, במיוחד לאור העובדה שתמלוגים אלה משולמים לאמן רק לאחר שחברת התקליטים החזירה לעצמה את השקעתה בדיסק מתוך רווחי המכירות של עותקי הדיסק. למעשה, מעטים מאוד האמנים שמכירות הדיסקים שלהם מצליחות לכסות את ההשקעה בהפקתם ועדיין משאירות לאמן רווח מהתמלוגים על אותן מכירות. בישראל אפשר לספור אותם על אצבעות שתי ידיים.


מנגד, המהפכה הדיגיטלית לא פגעה בתמלוגי השידור וההשמעה הפומבית של ההקלטות המשולמים על ידי הרדיו, הטלוויזיה ובתי העסק, וגופים אלה ממשיכים לשלם תמלוגים נאים לבעלי ההקלטות באמצעות הפדרציות (כפי שהם ממשיכים לשלם תמלוגים ליוצרים באמצעות אקו"ם), תמלוגים שמהם האמן לא רואה ולו שקל אחד.


לפיכך, אם בעבר היה האמן יכול לבנות על הכנסה ממכירות דיסק מצליח שלו, הרי היום אין לו כמעט סיכוי לכך, מה שמותיר אותו בד"כ ללא כל חלק מההכנסות ממכירות הדיסקים שלו. לעומת זאת, מאחר ומקור ההכנסה של השידור וההשמעה הפומבית לא השתנה, נוצר חוסר איזון בחלוקת הרווחים בין חברת התקליטים לבין האמן: בעבר יכול היה האמן להסתפק בהכנסות מהמכירות, ולהתעלם מהעובדה שחברת התקליטים גובה לבדה את תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית. כיום, כשאין כמעט משמעות לתמלוגי האמן על מכירות הדיסקים, נותרו תמלוגי השידור של ההקלטות למקור הרווח הכמעט יחידי על הקלטות האמנים.

 

הפקות עצמאיות כפתרון לחוסר האיזון? 


המצב הנוכחי מהווה זרז למגמה המסתמנת בתעשיית המוסיקה בעשור האחרון של הפקות עצמאיות של הקלטות על ידי אמנים. כשאמן מפיק על חשבונו את ההקלטות שלו, הוא זכאי כבעלים שלהן לקבל בעצמו את תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית שלהן. ההסכמים הנפוצים בשנים האחרונות הם הסכמי הפצה שבהם האמן ממנה חברת תקליטים כמפיץ בלעדי הדיסקים שהוא מפיק על חשבונו, והיא גם גובה עבורו את תמלוגי הפדרציות בתמורה לתשלום עמלת גבייה.


ההבדל הקריטי בין הפקה באמצעות חברת תקליטים לבין הפקה עצמאית הוא כמובן ברמת הסיכון שהאמן לוקח על עצמו: כאשר חברת התקליטים היא המפיקה של הדיסק, הרי אז גם מימון ההפקה וגם הסיכון של אי החזרת ההשקעה חל על החברה. לעומת זאת, כאשר מדובר בהפקה עצמאית של אמן, הרי בנוסף לצורך לממן את ההפקה עצמה, במקרה של כישלון או אפילו הצלחה חלקית בלבד של הדיסק, נגרם הפסד לאמן אותו הוא צריך לשאת בעצמו ועל חשבונו. אמנים רבים שניסו בשנים האחרונות את מזלם בהפקות פרטיות נכנסו לבעיות כלכליות קשות עקב אבדן הכסף שהושקע על ידם בהפקת דיסקים.


יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


גם האמנים וגם חברות התקליטים עדיין עסוקים בניסיונות לצאת מהמשבר ולמצוא אפיקי רווח חדשים לפעילותם. בינתיים המצב אינו מזהיר, אם להתבטא בלשון המעטה: למעט מספר לא גדול של אמנים המתפרנסים יפה מפעילותם האמנותית, הרי הרוב המכריע של אמנים נאלץ לחוות קשיים כלכליים לא פשוטים בניסיונות לשרוד את המשבר הגדול של תעשיית המוסיקה בארץ ובעולם. העובדה שעיקר הרווח על הקלטותיהם נובע כיום מתמלוגי הפדרציות, עומדת בבסיס החלטתם של אמנים רבים להפיק בצורה עצמאית את הקלטותיהם, מה שגורם להם לסיכונים כספיים לא מעטים, הפוגעים ביכולת העבודה השוטפת שלהם.
 

פניה ישירה אל: עו"ד אלי נחום

הוספת תגובהתגובות לכתבה

כל כך חשוב

ישראל כסיף , 10/05/2014 17:21:53

מאמר מדוייק מתומצת ומלמד מציאות .חשוב שיגיע לכל מוסיקאי.תודה רבה אלי ותודה רבה ליוסי מנחם על התוספת והאזכור לכולם שיש עילם ויש איגודים להם כדאי ובעצם חובה לפנות ( בשביל זה הם קיימים) טרם חתימת חוזה כל שהוא.בסופו של דבר עלינו ללכת עם העתיד. עד לפני 20 שנה לא היתה אפשרות לאף אחד להפיק תקליט לבד כמו גם לייצר סרטים , לעצב בתים וכל שאר הדברים שהמהפכה הדיגיטלית הכניסה לחיינו .אפ אחד מאיתנו לא היה מוותר כיום על המחשב או הסמארטפון ולכל דבר יש מחיר..עידן רייכל כמדומני היה הראשון שהפיק תקליט בחדר השינה ( שהצליח) ופרץ את הדרך לשאר .להפקה עצמאית יש גם המון יתרונות וברור לכל אמן ויוצרשיוצא לדרך כזו, שמדובר בהשקעה שאל לו לצפות לכסות עם כל הרצון להצלחה כמובן.ואלה מחברי שמעדיפים לטמון ראשם בחול ולאחר סיום תקליט להכריז על קושי כלכלי , עדיף שיתחזקו טרם יצאו לדרך.

תגובה לכתבה

יושי שדה , 09/05/2014 11:31:31

אלי שלום תודה רבה על המידע אלו דברים חשובים מקווה שיהיו בכל זאת יותר רכישות און ליין...

בהצלחה

יוסי מנחם , 08/05/2014 23:58:09

מאמר חשוב לכל הנוגעים בדבר שנקרא בתרגום חופשי מאנגלית תעשיית המוסיקה ״התעשיינים״ בישראל עסוקים בהרחבת רשתות בתי הקפה והקולנוע שלהם ואחרים שקועים בתרדמת עיסקית בעוד שהיצירה והמבצעים מתפוצצים מכישרון . יש לציין שרוב האמנים שיש להם את העזרה המשפטית בזמן ובמקום הנכון דורשים ומקבלים את חלקם בהכנסות תמלוגי הפדרציות בקיזוז עמלת גבייה בהצלחה

חוסר שקיפות ומונופול

גיא , 08/05/2014 17:44:57

העובדה שאקו״ם גובה מבעלי עסקים סכומים נאים שאחוז קטן מהם מחולק רנדומלית לאומנים שאקו״ם בוחרת - מבלי כל קשר לכמות ההשמעות ולתוכן המושמע היא גם דבר שצריך להשתנות בהקדם

עוד...עוד מאמרים קניין רוחני

גניבת עין - הלכה למעשה

גיא הרשקוביץ, עו"ד מגשר ובורר, 29/08/2018

בשעה טובה הקמתם עסק חדש. הודות למאמצים והשקעה רבה העסק משגשג והמוניטין שלכם פורח. אלא שאז אתם מגלים לתדהמתכם שמישהו מוכר מוצרים מזויפים תוך שהוא עושה שימוש במותג המסחרי שלכם. האם ישנה דרך להגן על העסק שלכם?

חוק העיצובים: כך ניתן להגן על עיצוב תעשייתי ועיצוב גרפי מפני העתקות

LawGuide, 16/08/2018

לאחרונה נכנס לתוקפו חוק העיצובים החדש, אשר מעניק הגנה אוטומטית מפני זיופים או העתקות של עיצובים מקוריים בתחומי עיצוב המוצר, עיצוב תכשיטים, עיצוב גרפי, עיצוב אופנה ועוד, ומאפשר הגשת תביעה וקבלת פיצויים ללא הוכחת נזק בסכום שיכול להגיע עד ל-100 אלף שקלים

זכויות יוצרים בתוכנית אדריכלית: האם שרטוטים הם יצירה מקורית?

LawGuide, 24/10/2017

למי שייכות זכויות היוצרים ביצירה אדריכלית, והאם העתקת תוכניות בנייה אדריכליות מהווה הפרת זכויות יוצרים?

לדוגמה: דיני עבודה, נזקי גוף ותאונות
לדוגמה: מרכז, דרום

ייעוץ משפטי ללא התחייבות

   

נעים להכיר

סביר ושות` משרד עורכי דין
053-7933128
מקרקעין נדל"ן, דיני משפחה
פינקלמן עוזרי – משרד עורכי דין
053-9370268
נזקי גוף תאונות, דיני עבודה
עו"ד שמעון צור
053-7105257
דיני משפחה, משפט מנהלי ועתירות
טייבי נתנאל עו"ד ושות`
053-9428367
מקרקעין נדל"ן, דיני משפחה
רונן לפיד משרד עורכי דין
053-9368608
נזקי גוף תאונות, משרד הביטחון
עו״ד קליה טאוזר ליפקין
053-7101875
הוצאה לפועל

הודעות אחרונות מהפורום

עץ בשטח השכן שהפך למפגע

רונית | לפני 2 ימים, 12 שעות, 23 דקות | בתים משותפים

מעבר דירה על סמך קבלת מקום בהוסטל

אלכס | לפני 2 ימים, 12 שעות, 35 דקות | יחסי שוכר משכיר

הגשת תביעה שלא דרך המפקחת

צילה גולדשיין | לפני 2 ימים, 12 שעות, 42 דקות | תביעה אזרחית

אי עמידה בתנאי הזכייה בכינוס

נחום | לפני 2 ימים, 12 שעות, 55 דקות | כינוס נכסים

בעלת הדירה לא מטפלת בתקלות

חיים לוי | לפני 2 ימים, 13 שעות, 7 דקות | יחסי שוכר משכיר

קריטריונים להורים מאמצים לצורך כל אימוץ

אליהו | לפני 2 ימים, 13 שעות, 12 דקות | ביהמ"ש משפחה

עורכי דין לפי תחום או עיר

apps iphone android

עו"ד און רונן - פוליסות אובדן כושר עבודה תאונת מס ניתן למנוע. לפני כל עסקה, יש לבחון את היבטי המס

פייסבוק

מעודה יוסף - עו"ד ומגשר

דיני נזיקין, דיני משפחה, עבודה ומקרקעין

053-9428951

שגית שאמי, משרד עו"ד נוטריון וגישור

משפחה ומקרקעין, משמורת, מזונות, הסכמי ממון, צוואות, יפוי כוח מתמשך והוצל"פ

053-7105249

עו"ד רון שוורץ

מספק שירותים משפטיים כוללים בתחומי המקרקעין, תמ"א 38 ודיני משפחה.

053-9377935

אסף-זלוואס-פן עורכי דין

משרד מקצועי ובעל ניסיון בתחום הרשלנות הרפואית, הביטוח והנזיקין.

053-7101882

רועי ורשבסקי, משרד עורכי דין

ניסיון רב ועשיר במשפט אזרחי, מסחרי, מקרקעין ונדל"ן הוצאה לפועל ופשיטת רגל

053-7101880

יובל ניב, משרד עורכי דין

עוסק בתחום האזרחי לרבות דיני עבודה, נזיקין ודיני משפחה, צוואות וירושות

053-9377914

עו"ד ומגשרת ענבל כספי גאון

עוסקת בדיני משפחה, גישור בגירושין בין בני זוג, הסכם ממון וחיים משותפים.

053-6130839

אריק שלו ושות`, עורכי דין

דיני עבודה, ייצוג עובדים ומעסיקים, ביטוח לאומי ונזקי גוף.

053-9377919

עו"ד דותן לינדנברג

תאונות דרכים ועבודה, רשלנות רפואית, תביעות ביטוח

053-9428574

אייל בן ישי משרד עורכי דין

למעלה שנות מ-15 ניסיון ברשלנות רפואית, תביעות ביטוח ותאונות.

053-9377900

אשר אביטן - משרד עו"ד

דיני עבודה, ייצוג עובדים ומעסיקים, תאונות דרכים ועבודה וביטוח לאומי

053-6130835

משרד עו"ד ימין את יום טוב ושות`

עוסקות בנזיקין, דיני עבודה, ביטוח לאומי, נזקי רכוש, תביעות אזרחיות וכספיות

053-9370240