משרד עו"ד פינקו - ברקן
אזרחות רומנית | רומניה
עורך דין אבינועם גואלמן
נדל"ן ביהודה ושומרון
עו"ד נריה כהן מגורי
תאונת עבודה
עו"ד אסף אלקוני
רכישת/מכירת דירה
עו"ד אדם ידיד
דרכון ספרדי פורטוגזי
מטה המאבק לחינוך שווה זכויות לילדים חולים
ילדים עם צרכים מיוחדים
עו"ד טליה נעמת
אזרחות איטלקית
עו"ד איווה אשכנזי
גרמניה | דרכון גרמני
עו"ד אמיר שושני
זכויות נשים
עו"ד ריקי ישי
דיני צבא | משפט צבאי
עו"ד יוחאי ניר (נאוי)
בתים משותפים
עו"ד עידו לשם
אפוטרופסות וקשישים
עו"ד אורי גולדמן
הלבנת הון
עו"ד אוריאל זעירא ועו"ד ישי ברק
עיקולים ועיכוב יציאה

האם הפקה עצמאית של המוסיקאי תציל אותו מהמשבר?

השפל במכירות דיסקים מפנה את הזרקור לעבר תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית המשולמים על השמעה ושידור הקלטות של אמנים. אך האם האמנים עצמם מרוויחים מכך? והאם הפקה עצמאית היא הפתרון?

עו"ד אלי נחום, 08/05/2014
 

עד תחילת שנות האלפיים מרבית האמנים לא היו מודעים לעובדה שגופי השידור השונים (כגון רדיו וטלוויזיה) והמקומות בהם מושמעת מוסיקה בפומבי (כגון בתי עסק למיניהם) משלמים תמלוגים שנתיים לבעלי ההקלטות של המוסיקה המשודרת והמושמעת על ידם. תמלוגים אלה נגבים בישראל על ידי הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות בע"מ ועל ידי הפדרציה למוסיקה ישראלית וים תיכונית בע"מ (הפי"ל).


למי שעדיין לא שמע על כך ראוי שידע שהחוק מגן על זכויות היוצרים של בעלי ההקלטות כפי שהוא מגן על זכויותיהם של יוצרי התוכן של אותן הקלטות - כותבים מלחינים ומעבדים. לכל הקלטה יש בעלים, שהוא בדרך כלל המפיק של אותה הקלטה, וכפי שאקו"ם גובה תמלוגים בגין שידור והשמעה פומבית של יוצרי המוסיקה, כך הפדרציות גובות את התמלוגים המגיעים לבעלי ההקלטות של אותה מוסיקה, וזאת לתקופה של 50 שנה ממועד הפקתן, שהיא התקופה בה החוק מכיר בזכויות יוצרים על הקלטות.


מסיבות היסטוריות שונות, בהסכמים שבין חברות התקליטים לבין האמנים הוענקה מלוא הבעלות על ההקלטות לחברת התקליטים - בהיותן המפיקות של אותן הקלטות - וכפועל יוצא מכך הן היו זכאיות לגבות ולקבל בעצמן את מלוא תמלוגי הפדרציות לבדן מבלי לשתף בהן את האמן.


על פי מודל עסקי זה חברות התקליטים שילמו לאמנים תמלוגים על מכירות התקליטים והדיסקים שלהם, כאשר גובה התמלוגים היה נתון למשא ומתן בין חברת התקליטים לאמן. נדיר היה למצוא אמן שחברת התקליטים מסכימה לשתף אותו גם בתמלוגי הפדרציות.


המשבר הגדול בתעשיית המוסיקה


לקראת סוף שנות התשעים של המאה העשרים, ובעקבות השתלטות העולם הדיגיטלי בכלל, ורשת האינטרנט בפרט, על אופן צריכת המוסיקה שלנו, נכנסה תעשיית הקלטות המוסיקה בעולם למשבר חסר תקדים שבא לידי ביטוי בירידה של למעלה מ – 70% מהכנסות התעשייה ממכירות ההקלטות בכל פורמט שהוא, הן פיזי והן דיגיטלי. משבר זה נמשך גם היום ובין היתר הוא בא גם לידי ביטוי בצניחה של כ 90% במספר חנויות התקליטים הייעודיות בישראל.


לאור זאת, חל שיבוש במודל העסקי שעמד בבסיסם של ההסכמים בין חברות התקליטים לאמנים: המפולת במכירות הדיסקים הפחיתה בצורה משמעותית את סכום התמלוגים המשולמים לאמן על מכירות הדיסקים, במיוחד לאור העובדה שתמלוגים אלה משולמים לאמן רק לאחר שחברת התקליטים החזירה לעצמה את השקעתה בדיסק מתוך רווחי המכירות של עותקי הדיסק. למעשה, מעטים מאוד האמנים שמכירות הדיסקים שלהם מצליחות לכסות את ההשקעה בהפקתם ועדיין משאירות לאמן רווח מהתמלוגים על אותן מכירות. בישראל אפשר לספור אותם על אצבעות שתי ידיים.


מנגד, המהפכה הדיגיטלית לא פגעה בתמלוגי השידור וההשמעה הפומבית של ההקלטות המשולמים על ידי הרדיו, הטלוויזיה ובתי העסק, וגופים אלה ממשיכים לשלם תמלוגים נאים לבעלי ההקלטות באמצעות הפדרציות (כפי שהם ממשיכים לשלם תמלוגים ליוצרים באמצעות אקו"ם), תמלוגים שמהם האמן לא רואה ולו שקל אחד.


לפיכך, אם בעבר היה האמן יכול לבנות על הכנסה ממכירות דיסק מצליח שלו, הרי היום אין לו כמעט סיכוי לכך, מה שמותיר אותו בד"כ ללא כל חלק מההכנסות ממכירות הדיסקים שלו. לעומת זאת, מאחר ומקור ההכנסה של השידור וההשמעה הפומבית לא השתנה, נוצר חוסר איזון בחלוקת הרווחים בין חברת התקליטים לבין האמן: בעבר יכול היה האמן להסתפק בהכנסות מהמכירות, ולהתעלם מהעובדה שחברת התקליטים גובה לבדה את תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית. כיום, כשאין כמעט משמעות לתמלוגי האמן על מכירות הדיסקים, נותרו תמלוגי השידור של ההקלטות למקור הרווח הכמעט יחידי על הקלטות האמנים.

 

הפקות עצמאיות כפתרון לחוסר האיזון? 


המצב הנוכחי מהווה זרז למגמה המסתמנת בתעשיית המוסיקה בעשור האחרון של הפקות עצמאיות של הקלטות על ידי אמנים. כשאמן מפיק על חשבונו את ההקלטות שלו, הוא זכאי כבעלים שלהן לקבל בעצמו את תמלוגי השידור וההשמעה הפומבית שלהן. ההסכמים הנפוצים בשנים האחרונות הם הסכמי הפצה שבהם האמן ממנה חברת תקליטים כמפיץ בלעדי הדיסקים שהוא מפיק על חשבונו, והיא גם גובה עבורו את תמלוגי הפדרציות בתמורה לתשלום עמלת גבייה.


ההבדל הקריטי בין הפקה באמצעות חברת תקליטים לבין הפקה עצמאית הוא כמובן ברמת הסיכון שהאמן לוקח על עצמו: כאשר חברת התקליטים היא המפיקה של הדיסק, הרי אז גם מימון ההפקה וגם הסיכון של אי החזרת ההשקעה חל על החברה. לעומת זאת, כאשר מדובר בהפקה עצמאית של אמן, הרי בנוסף לצורך לממן את ההפקה עצמה, במקרה של כישלון או אפילו הצלחה חלקית בלבד של הדיסק, נגרם הפסד לאמן אותו הוא צריך לשאת בעצמו ועל חשבונו. אמנים רבים שניסו בשנים האחרונות את מזלם בהפקות פרטיות נכנסו לבעיות כלכליות קשות עקב אבדן הכסף שהושקע על ידם בהפקת דיסקים.


יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


גם האמנים וגם חברות התקליטים עדיין עסוקים בניסיונות לצאת מהמשבר ולמצוא אפיקי רווח חדשים לפעילותם. בינתיים המצב אינו מזהיר, אם להתבטא בלשון המעטה: למעט מספר לא גדול של אמנים המתפרנסים יפה מפעילותם האמנותית, הרי הרוב המכריע של אמנים נאלץ לחוות קשיים כלכליים לא פשוטים בניסיונות לשרוד את המשבר הגדול של תעשיית המוסיקה בארץ ובעולם. העובדה שעיקר הרווח על הקלטותיהם נובע כיום מתמלוגי הפדרציות, עומדת בבסיס החלטתם של אמנים רבים להפיק בצורה עצמאית את הקלטותיהם, מה שגורם להם לסיכונים כספיים לא מעטים, הפוגעים ביכולת העבודה השוטפת שלהם.
 

פניה ישירה אל: עו"ד אלי נחום

הוספת תגובהתגובות לכתבה

כל כך חשוב

ישראל כסיף , 10/05/2014 17:21:53

מאמר מדוייק מתומצת ומלמד מציאות .חשוב שיגיע לכל מוסיקאי.תודה רבה אלי ותודה רבה ליוסי מנחם על התוספת והאזכור לכולם שיש עילם ויש איגודים להם כדאי ובעצם חובה לפנות ( בשביל זה הם קיימים) טרם חתימת חוזה כל שהוא.בסופו של דבר עלינו ללכת עם העתיד. עד לפני 20 שנה לא היתה אפשרות לאף אחד להפיק תקליט לבד כמו גם לייצר סרטים , לעצב בתים וכל שאר הדברים שהמהפכה הדיגיטלית הכניסה לחיינו .אפ אחד מאיתנו לא היה מוותר כיום על המחשב או הסמארטפון ולכל דבר יש מחיר..עידן רייכל כמדומני היה הראשון שהפיק תקליט בחדר השינה ( שהצליח) ופרץ את הדרך לשאר .להפקה עצמאית יש גם המון יתרונות וברור לכל אמן ויוצרשיוצא לדרך כזו, שמדובר בהשקעה שאל לו לצפות לכסות עם כל הרצון להצלחה כמובן.ואלה מחברי שמעדיפים לטמון ראשם בחול ולאחר סיום תקליט להכריז על קושי כלכלי , עדיף שיתחזקו טרם יצאו לדרך.

תגובה לכתבה

יושי שדה , 09/05/2014 11:31:31

אלי שלום תודה רבה על המידע אלו דברים חשובים מקווה שיהיו בכל זאת יותר רכישות און ליין...

בהצלחה

יוסי מנחם , 08/05/2014 23:58:09

מאמר חשוב לכל הנוגעים בדבר שנקרא בתרגום חופשי מאנגלית תעשיית המוסיקה ״התעשיינים״ בישראל עסוקים בהרחבת רשתות בתי הקפה והקולנוע שלהם ואחרים שקועים בתרדמת עיסקית בעוד שהיצירה והמבצעים מתפוצצים מכישרון . יש לציין שרוב האמנים שיש להם את העזרה המשפטית בזמן ובמקום הנכון דורשים ומקבלים את חלקם בהכנסות תמלוגי הפדרציות בקיזוז עמלת גבייה בהצלחה

חוסר שקיפות ומונופול

גיא , 08/05/2014 17:44:57

העובדה שאקו״ם גובה מבעלי עסקים סכומים נאים שאחוז קטן מהם מחולק רנדומלית לאומנים שאקו״ם בוחרת - מבלי כל קשר לכמות ההשמעות ולתוכן המושמע היא גם דבר שצריך להשתנות בהקדם

עוד...עוד מאמרים קניין רוחני

זכויות יוצרים בתוכנית אדריכלית: האם שרטוטים הם יצירה מקורית?

LawGuide, 24/10/2017

למי שייכות זכויות היוצרים ביצירה אדריכלית, והאם העתקת תוכניות בנייה אדריכליות מהווה הפרת זכויות יוצרים?

זכויות יוצרים במקום העבודה: למי שייכות הזכויות?

LawGuide, 13/09/2017

האם זכויות היוצרים על מאמרים, עיצוב, שרטוטים, תוכנות ואיורים שנוצרו במסגרת העבודה שייכות לעובד או למעסיק, ומי רשאי להשתמש ביצירות בסיום יחסי העבודה?

זכויות יוצרים על אתר אינטרנט: מה נחשב להפרת זכויות יוצרים?

LawGuide, 03/09/2017

אתר אינטרנט, לרבות שם הדומיין, עיצובו, וכן התמונות והתכנים שמופיעים בו, מהווה קניין רוחני מוגן. לכן העתקתו או פרסום חלקים ממנו באתר אחר ברשת נחשבים להפרת זכויות יוצרים. למי שייכות זכויות היוצרים באתר אינטרנט ומתי ניתן לקבל פיצויים עקב הפרת זכויות היוצרים?

לדוגמה: דיני עבודה, נזקי גוף ותאונות
לדוגמה: מרכז, דרום

ייעוץ משפטי ללא התחייבות

   

נעים להכיר

עו"ד רוני יאיר
053-9428370
פלילי
עו"ד חגית רייזמן-אבודרהם
053-9428412
פלילי
עו"ד יסמין מאיר
053-9386798
דיני משפחה, גישור ובוררות
אגמי כהן סבג ושות` - משרד עו"ד
053-7933110
פלילי, משפט מסחרי ועסקים
גיל בר - אורן לוי, משרד עו"ד
053-9370237
דיני עבודה, דיני משפחה
פייל ושות` עורכי דין
053-9428509
רשלנות רפואית, נזקי גוף תאונות

הודעות אחרונות מהפורום

רישום פלילי בעקבות תלונה על אלימות

טל | לפני 8 שעות, 17 דקות | רישום פלילי

פגיעה בשיניים ילד בן שלוש

סיוון | לפני 8 שעות, 20 דקות | ביטוח ותאונות ילדים

פיצויי פיטורין כולל הודעה מוקדמת

אנונימית | לפני 8 שעות, 21 דקות | פיצויי פיטורין

עזבון בחשבון בנק משותף

אנונימי | לפני 8 שעות, 25 דקות | צו ירושה | צו קיום צוואה

הפרשות לקרן פנסיה לאחר הפסקת עבודה

מיכל | לפני 8 שעות, 27 דקות | שעות נוספות ותביעת שכר

פיטורי מורה עקב צימצומים

ריקי | לפני 8 שעות, 28 דקות | בית דין לעבודה

עורכי דין לפי תחום או עיר

apps iphone android

רישום קבלן - מתי לבדוק האם הקבלן רשום בפנקס הקבלנים? תמ"א 38 - מי זכאי לביצוע תוכנית תמ"א 38?

פייסבוק

עו"ד אביב סטרול

עוסק בתחומים: דיני משפחה, דיני עבודה, הוצאה לפועל ופשיטת רגל

053-6112811

בן-דוד, יוסף, שימונוב ושות` - משרד עורכי דין ונוטריון

עוסק בדיני משפחה ומעמד אישי, מקרקעין, הוצל"פ וחדלות פרעון

053-7933102

עו״ד קליה טאוזר ליפקין

דיני עבודה, חדלות פרעון, פשיטות רגל והסדרי חוב

053-7101875

רות רפאלי, משרד עו"ד

משרד בוטיק העוסק בדיני עבודה על כל רבדיו, לרבות ייצוג בתביעות אזרחיות.

053-8007615

מעודה יוסף - עו"ד ומגשר

דיני נזיקין, דיני משפחה, עבודה ומקרקעין

053-9428951

עו"ד שי הראל

עוסק במקרקעין, תמ"א 38, צוואת ירושות ואזרחות רומנית.

053-9370222

עו"ד רועי ברומר

משרדנו עוסק בתחומי דיני משפחה על כל אופניו בדגש על זכויות הילד ומזונות

053-7933126

שטובר & טולדנו

מעל ל-97% הצלחה בתביעות בתחום הרשלנות רפואית ונזקי גוף

053-9428385

שי סבג, משרד עורכי דין

עוסקים בנזקי גוף, תאונות דרכים, תביעות ביטוח, תאונות עבודה וסיעוד בכל הארץ.

053-9428828

עו"ד חיים אליה

הצלחות מוכחות בדיני תעבורה, משפט פלילי ותכנון ובניה

053-7101868

גיא הרשקוביץ, עו"ד מגשר ובורר

ליווי משפטי לעסקים וחברות, הסכמים מסחריים, קניין רוחני, דיני עבודה ומקרקעין

053-9428571

גיל בר - אורן לוי, משרד עו"ד

התמחות בדיני עבודה, משפחה ונזיקין (נזקי גוף)

053-9370237